BBC Radio 1 - wprowadzenie


O BBC Radio 1 wspominałem już przy okazji wpisu o Gorillaz. W tym radiu odbywa się wiele światowych premier. I co najważniejsze, jest to radio grające naprawdę (przynajmniej dla mnie) dobrą i przede wszystkim dosyć nowoczesną muzykę.

Uprzedzony do polskich stacji radiowych, których nie słucham świadomie od jakichś pięciu lat, myślałem, że nie znajdę już odpowiedniego dla siebie radia i pozostanie mi słuchanie muzyki tylko na własną rękę. Na szczęście jest wiele możliwości, jest Spotify i wiele innych rzeczy, które bardzo ułatwiają poznawanie i słuchanie muzyki w dzisiejszych czasach, jednak po stopniowym poznawaniu BBC Radio 1, coraz bardziej skłaniam się do opinii, że akurat tej stacji wolno zaufać. 

Jak czytamy na polskiej wikipedii - "w założeniach grupę docelową Radio 1 miały stanowić osoby w wieku 16-24 lata". Co prawda dalej piszą, że w ostatnich latach średnia wieku słuchaczy zbliża się do trzydziestki, to ja, szczerze mówiąc słuchając BBC Radio 1 czuję się jak naprawdę młody człowiek, lubiący posłuchać energicznej muzyki, lubiący się bawić i lubiący życie. Może trochę zbyt podniosły język, ale naprawdę, nie znałem tego odczucia, gdy słuchałem polskich popularnych stacji, mimo, że byłem wtedy nastolatkiem. 

W BBC Radio 1 oczywiście pop jest chyba głównym nurtem muzycznym, ale jest to bardzo różnorodny pop. Dla mnie jednak - sympatyka głównie muzyki klubowej, idealne są audycje, jak poniższa:


Dzięki takim audycjom mam przegląd hitów tanecznych naprawdę na czasie. I nie są to jakieś stare i oklepane piosenki, ale świeże dźwięki, starannie wyselekcjonowane. Jeżeli ktoś poda mi jakieś polskie radio, w których można znaleźć podobne audycje - będę wdzięczny. Mam wrażenie, że w Polsce muzyka taneczna się jeszcze nie przyjęła. Chyba najpopularniejszy w Polsce jest rock, pop raczej na pewno na drugim miejscu.

Swoją wielkość BBC Radio 1 zawdzięcza na pewno temu, że jest częścią BBC - chyba każdy słyszał o tym nadawcy. Wtedy nie dziwi, że mnóstwo artystów współpracuje z tym (za wikipedią) drugim najczęściej słuchanym radiem w UK, w końcu kraju, w którym muzyka rozrywkowa ma chyba jedne ze swoich korzeni. W Polsce chyba raczej nie ma perspektyw na to, żeby doczekać audycji (też bardzo ważnych ze względu na mój gust muzyczny) typu Essential Mix, w których oddaje się na dwie godziny w ręce największych artystów muzyki elektronicznej stację, a ci odwdzięczają się wspaniałymi mixami, jak ten Daft Punk z 1997 roku:

.

Nie mogę powiedzieć, że jestem jakimś wielkim znawcą stacji radiowych, tym bardziej brytyjskich, czy innych światowych. Samego BBC Radio 1 też nie słuchałem mimo wszystko do tej pory zbyt dużo. Raz na jakieś pół roku "łapię fazę" na tę stacje. Tak, teraz mam to po raz kolejny. Może teraz piszę tylko pod wpływem chwilowego zachwytu, a potem stwierdzę, że w sumie wcale BBC Radio 1 nie jest tak super, jak mi się wydaję. Może, za jakieś pół roku napiszę coś więcej o tym radiu, może o innych również. 

Na koniec link do profilu last.fm. Możecie sprawdzić co radio grało danego dnia i o danej godzinie, a także przejrzeć różnego rodzaju ciekawe statystyki. 

O last.fm też będę jeszcze pisał naprawdę bardzo dużo.

Komentarze